hits

oktober 2017

Juleølråd til journalister

Juleølet er sluppet og snart vil avisene fylles av anmeldelser. De fleste av dem ikke verdt papiret de er skrevet på, uansett hvor stor overproduksjon det nå er av avispapir. Avisene ser på dette området ut til å hatt noe tungt for å ta inn over seg det samfunnsansvaret de ellers liker å påstå de tar. Vinnere har blitt kåret på syltynt grunnlag og øl har blitt slaktet på enda tynnere grunnlag. Derfor vil jeg prøve å gi noen råd som, om de følges, kan få skibentene bort fra de aller største tabbene. En del av rådene kan selvsagt også brukes i private sammenhenger.

 

1. Finn et tema


Det blir i år lansert over 200 forskjellige juleøl på Vinmonopolet. En kan selvsagt komme seg gjennom både dette og alt i butikk, men da er det en ukes arbeid og ikke en noe en kan gjøre på noen få timer. Derfor må en begrense seg på geografi, stil, alkoholstyrke eller annet.



 

2. Begrens utvalget


Også etter at en har funnet sitt tema må utvalget begrenses. I alle fall om en ønsker å avholde testen i løpet av ettermiddag. Ingen har gane til å smake 20 øl i timen og få et rettferdig resultat. Ikke engang om en har fulgt punkt 3.


 

3. Server ølet i rett rekkefølge


Det en allerede har drukket eller spist påvirker smakssansene våre. Derfor vil rekkefølgen på serveringen ha svært mye å si. Dette blir selvsagt mest fremtredende om en har øl med røkt eller røstet malt med i utvalget, men humle, krydder og ikke minst brygge- eller lagrings-feil vil også spille inn. De siste gjerne mer enn en skulle tro. Om en ikke tror dette ikke spille så stor rolle finnes det en svært enkel test. Ta et par slurker pils og deretter et par slurker Guinness. Gå stå tilbake til pilsen og ta en slurk...


 

4. Server ølet med rett temperatur


Det er lett å sette ølet i kjøleskapet og så ta det ut når det skal serveres, men med mindre noen har justert opp kjøleskapet vil en da servere alt ølet med feil temperatur. Serverer en alt ved 8-10 grader blir det bedre, men langt fra for alt ølet. Skal det bli skikkelig rettferdig må en rett og slett sette seg inn i rett serveringstemperatur for hvert øl og tilstrebe servering i det oppgitte området.


 

5. Hell ølet på rett måte

Ufiltrert øl har bunnfall. Dette er ikke farlig og noen liker faktisk å få det med i glasset. Det har imidlertid en annen smak enn det klarere ølet lenger oppe i flasken og uvøren helling kan derfor medføre at ølet smaker forskjellig for paneldeltagerne. Kort oppsummert retter en ikke opp flasken mellom hellingene, men flytter den fra glass til glass i en posisjon som er tettere på horisontalen enn vertikalen. Husk også at øl skal ha skum. Omtrent like mye skum i hvert glass.
 

6. Test blindt

Vi har alle våre smakspreferanser som vil påvirke hva vi mener er best. Dette kan en ikke gjøre noe med, men en kan fjerne direktereferanser til bryggerier og distrikter. Om en så vil fortelle panelet hvilken ølstil de til enhver tid får servert, dele inn på andre moter eller kjøre helt blindt er opp til den som setter sammen testen, men både panel og lesere må få klar beskjed om dette.
 

7. Test i et nøytralt rom

Skikkelige øltester gjøres ikke i en krok på en pub eller i avisens redaksjon. Finn et temmelig nøytralt rom og sett opp testerne slik at de ikke ser hverandre. Rett og slett fordi et blikk kan si mer om et øl enn hva som burde bli sagt i en slik sammenheng.

 

8. Øl drikkes i glass

Nå regner jeg ikke med at noen severer ølet rett fra flasken, men forbannelsen plastglass er stadig å se på øltester. Øl skal serveres i glass. Helst et som er designet for nettopp øl, men alt er bedre enn disse vannglassene i plast.
 

9. Sett frem smaksrensere

Uansett hvor dyktig en er til å ordne rekkefølge og passe temperatur vil det "smitte over" smak fra et øl til neste. Derfor trengs det rikelig med vann og kjeks, med så lite smak som mulig, slik at testerne i det minste kan gjøre et forsøk på å rense gane og munn.
 

10. Bruk testere som kan øl

Det ser heldigvis ut til at de fleste avisene har skjønt at det å raske sammen øl og kjendiser og kalle det juleøltest ikke fremstår spesielt seriøst. Andre paneldeltagere har i stor grad overtatt, men er dette egentlig så mye bedre? Jeg får frysninger nedover ryggen når jeg leser om testpanel som består av folk som "har jobbet lenge i utelivsbransjen" og "vinutdannede med interesse for øl". Den første gruppen inneholder en del hederlige unntak, men har i stor grad hindret kundene i å få spennende øl og servert mye mishandlet og dårlig øl opp gjennom årene. Den andre gruppen er eksperter på noe helt annet enn øl. Noe en gjerne ser på språket som er brukt når disse har vært med. Det å være vinekpert betyr ikke nødvendigvis at en ikke kan øl, men det er heller ikke noe som bør listes som grunn for deltagelse i en øltest. (Ville noen funnet på å gjøre det andre veien?)

 

11. Beskriv metode

Ha såpass respekt for leserne at kriterier og fremgangsmåte for tesen er en del av artikkelen.

 

12. Ikke la desken sette overskriften

"Det smakte blomstervann" og "har katten pisset i ølet" er morsomme overskrifter, men vitner samtidig om lite seriøsitet. Slike kommentarer har det blitt lengre mellom i takt med at kjendisene har forsvunnet ut, men de kan og komme fra seriøse testere i en useriøs diskusjon.
 

13. Ikke la desken velge bildene

Hos norske aviser ser det ut til at "øl er øl" er den rådende holdningen. Skal det skrives om øl hentes det frem et bilde av noen ølflasker. Om bildet er norsk når det skrives om import eller bildet er fra polet når det skrives om butikkøl er enten noe en ikke skjønner eller ikke bryr seg om. Skal en fremstå seriøs bør bilder og teks ha en viss sammenheng.

14. Ikke ring Petter Nome

En juleøltest følges gjerne av en liten redaksjonell sak om hvor mange juleøl det har kommet på markedet, årets trender eller tilsvarende. I slike saker er det greit med en uttalelse fra en ekspert. Direktør i Bryggeriforeningen Petter Nome kan mye om øl, og er svært mediavant, men det må da være mulig å finne noen andre. Ølbransjen har faktisk blitt så stor at det ikke er spesielt langt mellom alternativene. 
Om det ikke er nok for skribentene at "alle andre" har hentet uttalelser fra Petter tidligere kan det være greit å huske at han representerer over 130 bryggerier, og at kontroversielle uttalelser dermed er heller få. (Nevnte jeg at han er mediavant ...) Andre brenner mer for enkeltsaker og har skarpere meninger. Det finnes også det som må betraktes som rene overskriftsmaskinene i ølbransjen. (Dette er ellers et råd som gjelder hele året.)

 

Jeg forventer selvsagt ikke at en eneste avis følger disse rådene og om jeg er helt ærlig kan det bli gode saker om juleøl om en gjør det på helt andre måter. Om en da skal kalle det test er en annen sak. Det kan fort bli som den mellomstore avisen der vi fikk høre at det var gjort klart til stor juleøltest. Temaet var lokalt øl. Forundringen ble derfor stor da det før denne ble offentliggjort dukket opp en annen test. En der det så ut til at en tilfeldig journalist hadde fått litt smaken på spennende øl, samlet en gjeng kompiser og gjennomført en "test" der utvalget så ut til å være avgjort ved terningkast. Det var faktisk såpass rotete at flere reagerte og kommenterte nettopp dette på Facebook. Hvor mange som på grunn av dette ikke leste den "skikkelige" testen da den endelig kom er ikke godt å si, men min respekt for avisen fallt uansett et par hakk.
 

"En samtale om øl over øl", "Fire kvinner og deres beste juleølminner", "Dette er mine juleølfavoritter - 10 bryggere om juleøl" eller tilsvarende ser jeg derimot frem til å kunne lese en gang i fremtiden. 

God juleølsanking.
Husk at testvinnerne forsvinner i dagene etter at terningene er kastet, uansett hvor feil terningene har landet.


 

#Nettavisen #NAblogg #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle 
#olportalen #utvidhorisonten #ølscenen #jul #juleøl #vinmonopolet

- Eg spyttar heller ikkje


Denne uken slapp Bergens Tidende nyheten om at Lothepus er nektet adgang til Vinmonopolets nyhetsprøvinger og resten av mediaulvene, med alt fra Haugaland Radio til Se og Hør kastet seg over saken. En undertone i det hele og en gjenganger i kommentarfeltene er at her er Vinmonopolet urimelige.

Lothepus siteres på

"Vi var i godt humør. Og jeg tok en trall. Alle skulle ta selfie, så det ble litt styr."

Dette høres selvsagt temmelig uskyldig ut, men settingen har selvsagt alt å si. Dette er en jobbarenaen til de ansatte på Vinmonopolet og deres leverandører. Butikksjefer fra leverandørstand: Diskuterer, noterer, smaker og spytter. Vinmonopolansatte er gjerne ikke like systematiske, men suger uansett til seg informasjon som senere kommer oss som kunder til gode. Felles for alle ansatte på Vinmonopolet er at de har pålegg om å spytte det de smaker. De er tross alt på jobb. Det samme er de som står og prøver å få polet sine butikker til å ta inn sine produkter. Disse nyhetssmakingene er faktisk den eneste muligheten de har til å møte polfolket ansikt til ansikt. Jeg kan love at det ikke er mye svelging blant disse heller. De er også på jobb og kan fort ha 3-4 slik presentasjoner, i forskjellige settinger, i løpet av en uke. Eget alkoholkonsum er absolutt ikke fokuset da.

Det hersker rett og slett en større ro over disse smakingene enn noen annen form for messe jeg har vært på. Da passer det heller dårlig at en kar, med et begrenset musikalsk talent, finner det for godt å ta en trall.

Skribenter slipper og til på disse nyhetsprøvingene, etter invitasjon, og jeg stiller i Bergen om en drøy uke. Jeg kommer til å diskutere, notere og smake, men en ting har jeg til felles med Lothepus: 

 - Eg spyttar heller ikkje

I alle fall ikkje det gode ølet, men jeg kan garantere at det blir hverken sang eller rush av polansatte og utstillere som vil ha selfie med meg.
 

#Nettavisen #NAblogg #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle 
#olportalen #utvidhorisonten #ølscenen #lothepus #vinmonopolet

 

Han vandret så stille

Foto: Hugo Ivan Hatland / Godt i Glasset

2. oktober døde Jonatan Krzywinski brått. Han ble revet bort så alt for tidlig fra sine nærmeste. Fra sin lille datter og sin kone. Fra alle oss andre som satte ham høyere enn han noen gang fikk vite.

Vi ølinteresserte kjente først og fremst Jonatan som en av de mest sentrale personene bak Bergen Ølfestival, men også som en av de to som startet Ekangersmuget, Bergens minste bryggeri, uten andre vyer enn å brygge godt lokalt øl. Det ikke alle vet er at Jonatan var like aktiv på mange arenaer. Han var alltid på plass i kulissene når Nattjazzen gikk av stabelen. Han stod i vinden da Bergen Kystlag ble torpedert av kommunen, og han krummet ryggen og var med å bygge opp et nytt tilholdssted for Kystlaget. En av hans nærmeste kommenterte en gang at Jonatan ikke var en ølnerd, men en organisasjonsnerd. Dette bekreftet han langt på vei ved å vitse om at han ikke deltok på folkefester han ikke hadde vært med på å stelle i stand. De som observerte ham i festivalsammenheng så en mann som stortrivdes når han kunne la andre kose seg og når han kunne sette andre i et godt lys.

Vi kommer til å huske Jonatan som den som holdt roen når det blåste som hardest på Bergen Ølfestival, som den som smilte og hadde et godt ord uansett hvor trett han var, men han var så mye mer både for oss og andre.

Jonatan var Bergen Ølfestival. Jonatan var Nattjazz. Jonatan var Bergen Kystlag. Jonatan var brygger. Jonatan var den som svarte ja. Jonatan var den stødige. Jonatan var definisjonen på medmenneske. Jonatan var nybakt far. Jonatan var den som alltid hadde godt humør. Jonatan var den som hadde tid. Jonatan var den som gav andre rom til å blomstre. Jonatan var et vandrende bevis på at godhet finnes fristilt fra religion. Jonatan var den som så noe godt i alle og som alle så mye godt i. Jonatan var, men er ikke mer.

Han vandret så stille, men har satt sine spor.
La oss hedre Jonatan med å være litt mer som Jonatan.

#Nettavisen #NAblogg #Ale #Lokalt #Bergen