hits

juni 2016

Når KrF ber deg gå på Vinmonopolet


CC Flickr, Didriks

Kristiansand har i flere år hatt alkoholpolitiske retningslinjer som sier at øl (gruppe 1 = under 4,7%) kun skal selges i dagligvareforetninger.

Salgsbevilling for alkoholholdig drikk gruppe 1 kan gis til dagligvareforretninger. Med dagligvareforretning menes forretning der den vesentligste del av vareutvalget er dagligvarer som under hele åpningstiden gir et tilfredsstillende og variert tilbud til en vanlig familie.

Når Qvart Ølkompani så søker om salgsbevilling på bryggeriet våkner KrF og krever at dette blir avvist med bakgrunn i rettningslinjene. Det så også ut til å gå den veien til noen var våkne nok til å påpeke at CB i årevis har hatt salgsbevilling uten å selge dagligvarer. Selv om AP og SV ser ut til å mene at det er greit å kue en liten bedrift som Qvart ser det ikke ut til at en en vil legge seg ut med en så stor arbeidsgiver og skatteyter som CB/Hansa Borg. Dermed får de KrF med på følgende tillegg i retningslinjene.

Salgsbevilling for alkoholholdig drikk gruppe 1 kan gis til dagligvareforretningerr og forretninger som ligger i tilknytning til et bryggeri og kun fører bryggeriets produksjon. Med dagligvareforretning menes forretning der den vesentligste del av vareutvalget er dagligvarer som under hele åpningstiden gir et tilfredsstillende og variert tilbud til en vanlig familie.

Hvilke begrunnelser eller hestehandel som ligger bak aner jeg ikke og jeg blir forundret om AP og SV kan finne støtte i sine partiprogram, lokalt eller nasjonalt, for dette.

Jeg har prøvd å få en uttalelse fra Qvart for å skrive en mer redaksjonell sak om dette, men de nekter plent å kommentere noe som helst før saken har vært behandlet i bystyret. De er antagelig redde for at en negativ uttalelse skal kunne ødelegge for at de i det hele tatt skal få lov til å selge sitt eget 4,7% øl. 

Rolf Ivar Skår, gründer av kjeden Gulating Ølutsalg, sitter ikke like stille i båten og har uttalt til Fædrelandsvennen at

 - Det må være en påfallende mangel på kunnskap hos politikerne om hva som skjer. Av alt som har med alkohol å gjøre, er vårt utsalg det minst problematiske.

Han sikter da selvsagt til at ølet på et slikt utsalg i snitt er dobbelt så dyrt som den billige pilsen som kjøres inn på paller i dagligvareforetningene og at det er en trend å bytte ut sekspakningen i tre-fire dyrere øl med mer smak.

Leder for Helse- og Sosialstyret Lütcherath ser ut til å være en mann uten antenner og med hakk i platen. Det går i "tilgang øker forbruket" og "vi følger kommunens handlingsplan". Alkohol ser ut til å være det samme for den mannen, uansett innpakning og styrke. Noe han til de grader bevist med følgende uttalelse tidligere i år.

Produsentene har allerede steder der de kan selge sine varer. Vi har ønsket å samle salget på Vinmonopolet og der kan også disse få solgt sine produkter.

Ja, du leste riktig, KrFeren oppfordrer temmelig direkte bryggeriet til å brygge sterkere øl og kundene til å handle der det ikke er lov å selge øl mellom 2,5 og 4,7%. Der en samtidig kan kjøpe både vin og brennevin, ja og så blandevann da, siden det er alkoholfritt. Hvordan han får det til å bli mer alkholforebyggende enn at en enkelt butikk kan selge øl til 120 kroner literen må - ja nettopp - gudene vite.

Lütcherath har også et svar direkte til Skårs kommentar om at han vil få sjekket ut juridisk om kommunen har anledninger til å sette slike begrensinger.

Vi mener det er snakk om to forskjellige konsepter, men ønsker de å prøve saken juridisk er de velkomne til det. Men da kan vi også ta vekk muligheten for at bryggerier skal få selge eget øl fra eget utsalg.

Han har neppe flertall for denne trusselen i kommunsetyret, men det er uansett totalt usmaklig å true en tredjepart som ikke har utfordret hverken ham eller kommunen.

Når det gjelder Arbeiderpartiet var de tidligere splittet i denne saken Nå har imidlertid de som var for en litt mildere variant sluttet å svare på anrop fra ukjente nummer og en kan fort mistenke at partipisken er tatt frem.

For meg blir bunnlinjen at Kristiansands innbyggere sitter med et kommunestyre som totalt sett ikke skjønner stort av hva som skjer på den norske øl og alkoholscenen og som i hovedsak er opptatt av å ri kjepphester og drive handel med disse. Det at slik kan virke mot deres gode hensikter, gå ut over arbeidsplasser og gi økt handelslekasje, ser ikke ut til å bry dem stort. La oss håpe at de tar til fornuft før onsdag eller at slike saker som dette gjør at befolkningen ved neste korsvei tar til fornuft og stemmer på kandidater som vil kommunen vel.


 #Nettavisen #Nablogg #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle #olportalen #utvidhorisonten #kristiansand #salgsbevillingen

Mannen i stedet for ballen



Jeg vil først og fremst takke Steinar Knudsen for å sette alderen min til 37. Det at han oppfatter meg som over et tiår yngre enn jeg i realiteten er kan ikke betraktes som annet enn et stort kompliment. Påstanden om at jeg er deltidsarbeider er ikke like flatterende, men like feil (med mindre 120% er deltidsarbeid). Knudsen er imidlertid er en god selger og kunne nok overbevist mange om at jeg er så ung. Bevis på hvor god selger han er gir han oss selv i tilsvaret. Etter å ha solgt aksjer i flere nystartede småbryggerier forteller han oss nå at disse knapt har livets rett uten at han og hans partnere overtar salg og distribusjon for dem. Bryggerier der han ikke selv har eierandeler takket merkelig nok nei til dette fantastiske tilbudet.

Videre viser han klart at han ikke leser stort av det jeg skriver på mine blogger. Dette er selvsagt helt greit, men da bør han heller ikke gi feilaktige opplysninger om det. Ren smaksblogging sluttet jeg med for flere år siden. Ølportalen er en nyhetsblogg og jeg er den ølbloggeren som våger å mene mest om det som skjer på den norske ølscenen.  Blant annet var jeg like klar på at Hansa Borgs oppkjøp av Nøgne Ø var bra for sistnevnte som jeg er på at Haandbryggeriet kan få bedre eiere enn Norbrew. 

At Knudsen velger å ta meg i stedet for ballen kommer ikke som noen overraskelse, og er i seg selv godt nok svar på hvorfor jeg ikke ville ta en telefonsamtale med ham. Kan han ikke fortelle meg skriftlig hva han mener om meg, eller det jeg har skrevet, føler jeg ikke behov for å høre det. At nestemann som ville ha en telefonsamtale med meg var en selvtitulert spinndoktor, mest kjent for en skittpakke og utestenging fra bransjeforeningen Norske Informasjonsrådgivere, gjør meg egentlig bare mer overbevist om at avisene som har skrevet om den mulige overtagelsen av Haandbryggeriet har mottatt det meste av teksten fra andre. "Mulige overtagelsen" fordi de som sitter på de resterende 40% av aksjene har forkjøpsrett i 30 dager. En liten detalj som hverken Knudsen eller avisene nevnte, der de beskrev overtagelsen som et faktum.

Det er som kjent vanskelig å spå om fremtiden og det er enda vanskeligere å diskutere den. Vi får heller ta opp igjen tråden når 2017 er over og vi har fått bekreftelsen på om Norbrew har klart å ta de 5,5% av totalmarkedet (norske bryggerier 2015) og 116% av småbryggerimarkedet som 10 mill. liter faktisk er. I mellomtiden skal jeg la resten av det jeg kunne tatt med her ligge og la Knudsen jobbe i fred med sine bryggerier, billigølet Krone og andre prosjekter.

#Nettavisen #NAblogg #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle #olportalen #utvidhorisonten

Oppblåste tall og mikrofonstativ


Foto: Audun Paulsen Ibenholt/Ølportalen

 

Det har vært kjent i bryggemiljøet en stund at sentrale personer i Haandbryggeriet vil selge seg ut, rett og slett fordi de har nådd pensjonsalderen. Et par friere har vært på døren og et par andre har gitt seg før de kom så langt. Denne uken kunne imidlertid Finansavisen slippe saken om at det nystartede Norbrew skal kjøpe de 60% av aksjene som er ute for salg. Det passer selvsagt ekstra godt for Norbrew å slippe det i nettopp Finansavisen, slik at de kan få nyheten ut der de mener muligheten er størst for å nå mulige investorer.

Det som overrasker noe mer er hvordan Finansavisen, som burde ha litt kompetanse på tall og økonomi, villig stiller opp som mikrofonstativ og ukritisk videreformidler budskapet om et kjempekonsern i emning. Dagens Næringsliv er like passive og siterer egentlig bare Finansavisen. Begge avisene bruker for øvrig begrepet "raider", et snodig ordvalg når Norbrew sitter på tre egne bryggerier, hvorav to er startet av de involverte, og kjøper ett til. 

La oss se litt på de oppgitte, og i mine øyne oppblåste, tallene som presenteres i avisene.

Verdien

39,5 millioner hevder Norbrew at de er verdt før emisjon og oppkjøp. Dette skal da være summen av de tre bryggeriene og paraplyselskapet og jeg tar som en selvfølge at det er nettoverdier vi snakker om. Det vil si det en mener en kan få for konglomeratet inklusive gjeld. Vi har da Oslo & Akershus som etter det jeg kjenner til ikke brygger noe som helst for tiden og som hadde bokført 30 000 i verdier i 2014; Northern & Co, som startet opp i fjor og frem til nå stort sett har tæret på egenkapitalen og Voss Fellesbryggeri som ligger litt etter Northern i løypen og har tæret på sin. På toppen har vi nyetablerte Norbrew med hele 30 000 i aksjekapital. Totalt sett snakker vi da om 500 000 i aksjekapital og en så kort tidsperiode med inntjening at om de virkelig har verdier, materielle og immaterielle, for 39,5 millioner bør Dagens Næringsliv finne opp en ny pris, for Gaselleprisen strekker rett og slett ikke til. At de skulle ha puttet så mye penger inn i selskapene finner jeg rett og slett usansynlig for serie- og paralell-oppstartere. (Husk at vi snakker om nettoverdi.) Det kan og nevnes at Norbrew da priser seg selv langt høyere enn det totalverdien av Haand blir, utfra det de skal være villige til å betale for 60%. Bare Voss Fellesbryggeri alene har vært omtalt i avisene som verdt 17,5 mill., og det før de hadde brygget en eneste dråpe.

Dette gjør at jeg også er skeptisk til om Norbrew faktisk har tilgjengelig de midlene de hevder "for å bygge kapasitet". Hvorfor skulle det være nødvendig med en så rask emisjon om de hadde penger på bok. Emisjonen ville vært lang lettere å selge om Haand allerede var en del av pakken og har de ikke frie midler vil de heller ikke være en god eier for Haandbryggeriet. Det en trenger langsiktig planer og rendyrking av konsepter, design og markeder, fremfor raske beslutninger for å tilfredsstille et behov i en paraplyorganisasjon, uten nevneverdig økonomisk styringsrom.

Samtidig er det selvsagt lett å skjønne at nåværende eiere av Norbrew å påberope seg disse verdiene og dermed ikke måtte "gi fra seg" mer enn 25 - 30% av aksjene i emisjonen.

Omsetningen

100 millioner skal de nå i omsetning til neste år. Et særdeles hårete mål når Haandbryggeriet, som er den som bringer nevneverdig eksisterende omsetning til bordet, i 2014 hadde tidenes beste med 22 mill. og har en nedgang i produsert mengde i 2015. For å få opp tallet regner jeg med at alle statens avgifter er tatt med. Noe som er passe håpløst når det gjelder å få oversikt over hva en har mulighet til fortjeneste på. De bruker neppe samme metode når de skal regne prosentvis fortjeneste.

Jeg ser heller ikke bort fra at en teller store deler av fremtidig omsetningen flere ganger. Dette kan gjøres ved at en selger øl fra bryggeriene til Norbrew som så selger det videre til grossist og/eller detaljist. Slikt gjør at mer penger flyttes, men det blir ikke mer lønnsomt av at en da teller totalbeløp ved hver transaksjon mellom forskjellige AS-ene.

Kapasiteten

10 000 000 liter i året høres mer ut som tenk-på-et-tall enn faktiske beregninger. For å sette det litt i perspektiv: Dersom en brygger 365 dager i året må det brygges 27 400 liter hver dag. Om dette fordeles jevnt og vi antar at O & A kjører i gang med en kapasitet på 4 000 liter får vi en totalkapasitet på 16 000 i brygghusene og hvert bryggeri må brygge i snitt 1,7 ganger i døgnet. Med brygging 5 dager i uken, inkludert julaften og andre helligdager, vil en måtte brygge 2,4 ganger i døgnet. Det vanlige på håndbryggerier er 2- 4 ganger i uken og ikke mer en doble batcher. Svinn og reduserte volum ved sterke øl er utelatt i alle disse regnestykkene og skulle det vært brukt i produksjonsplanlegging ville det vært naturlig å anta at en får ut ca. 85% av fysisk kapasitet.

Samtidig er det ikke i brygghuset, men i gjæringskapasiteten flaskehalsen er på et bryggeri. Det er vanlig å regne med 18 dagers gjennomløpstid på et brygg og med 10 mill. liter vil en da ha behov for en samtidig gjæringskapasitet på ca 500 000 liter (10 mill x 365/18), noe jeg er overbevist om at de ikke har. Jeg har rett og slett ikke sett slike tall siden Henning Thoresene hevdet at Sagene skulle flytte all produksjon til et lite bryggverk i Oslo og brygge 24 timer i døgnet.

Største aktør

Selv mener Norbrew at de etter et kjøp av Haandbryggeriet blir landets største aktør innen håndbrygget øl. Dette er direkte feil. Størrelsen på en aktør blir målt etter hva som produseres og selges og ikke utfra en teoretisk (og oppblåst) kapasitet. Samlet var disse bryggeriene i fjor landets 12. største og 5 største innen håndverksøl, med 1/3 av produksjonen Hansa Borg Bryggerier rår over i Nøgne Ø og Austmann. Nå kan det selvsagt hevdes at Nøgne Ø og Austmann ikke kan regnes som håndverksbryggerier når det er kjøpt opp av HBB, men da vil en og slite med å regne Norbrew som det samme om de kjøper det omtalte svenske bryggeriet. Kapasiteten der er på størrelse med Mack og Aass sin samlede produksjon.

Konklusjon


Mye av hypen rundt håndbrygget øl kommer av Hansa Borgs oppkjøp av Nøgne Ø. Det kan dermed være naturlig å sammenligne med nettopp dette. Litt mer undersøkende journalister enn de som har formidlet for Finansavisen og Dagens Næringsliv i denne saken har der funnet at utfra hva som ble ført i regnskapet kunne en ekstrapolere til en verdig på 88 millioner for hele Nøgne Ø. (De har da ikke tatt hensyn til avtalen om at Kjetil Jikiun skulle jobbe et gitt antall år.) Å mene at tre bryggerier som knapt er i gang med å produsere øl da skal være verdt 45% av et av landets best internasjonalt kjente merkevarer blir i mine øyne ikke annet enn tåpelig. I tillegg til dette står prisvurderingene av Haandbryggeriet og Norbrew heller ikke i forhold til hverandre. Tre bryggerier med minimalt med produksjon og kunder kan rett og slett ikke være verdt neste dobbelt så mye som en innarbeidet merkevare og et av landets best kjente bryggerier.

Finansavisen fikk heller ikke klart frem at handelen er ennå ikke gått helt i orden og kjenner jeg de ansatte i Haandbryggeriet rett håper de den skal stanse på grunne av manglende finansiering eller andre teknikaliteter. Hva som skjer de neste ukene vet vel neppe noen, men etter det jeg hører vil ikke den ølinteresserte delen av nasjonen bli spesielt nedstemte om handelen ikke går i orden.