hits

mars 2017

Når homoen provoserer kvinnfolk



Den som kun tar spøk for spøk,
og alvor kun alvorlig,
han og hun har faktisk fattet
begge deler dårlig.

skrev Piet Heine og det er absolutt en visdom i det, men det blir fort enda verre når en forveksler spøk og alvor.

Det er inn i tiden å bli provosert, eller helst forurettet, og Aperitif har mer eller mindre konstruert en sak om øl som provoserer. Saken ble lagt ut på kvinnedagen og vier mest oppmerksomhet til Lysefjorden Mikrobryggeri sin Haaheim Gård Blond Ale. Et øl der en finner følgende frase på etiketten: "Det er ein lettare type øl, som høver særskilt godt til homsar og kvinnfolk". En tekst som gjerne kan virke litt på kanten om en tar den ut av sammenhengen, men som i de fleste sine øyne nok er morsom fordi den snakker mer ned ølet mer enn den snakker ned "homsar og kvinnfolk". Den hadde vært klart mer provoserende om jenter, damer, frøkner hadde vært paret med homsene. Kvinnfolk er, i alle fall på Vestlandet, noe solid. Gjerne med "grepa" fremfor. En kombinasjon som ikke passe andre beskrivelser av hunkjønn jeg kjenner til.

Mer sentralt er uansett tekstens opphav. Haaheim Gård Blond Ale er egentlig et matøl brygget spesielt for den nevnte gård, som forøvrig skal være verdt et besøk ihht. dem som har vært der. Ølet har vært servert der i halvannet år og dukket opp på et pol i Bergen etter ønsker fra kunder. Teksten er forfattet av verten på Haaheim, Torstein Hatlevik. Den innholder en porsjon vestnorsk selvironi, for Hatlevik er, som Aperitif skriver "åpen om sin legning". For dem som er litt utrent i slik pent innpakket parkering i seksuelle båser, kan jeg påpeke at jeg aldri har sett dette begrepet brukt om en hetroseksuell. Ikke engang på øya der livet kan være så hardt at en gir gårder navn som "Uren Luren Himmelturen, steinrøys, steinrøys, sveltihjel".

To andre øl som blir omtalt er Berentsens Brygghus sin Bombay IPA, som har fått kritikk for bruk av en elefant som minner om guden Ganesha. Her ser jeg likheten, men klarer ikke helt skjønne opphisselsen til hinduistene eller staheten til Berentsens, som ikke vil endre. Bruk opp innkjøpte etiketter og få en litt mer standardisert elefant på neste variant, så er alle passe fornøyd.

Det blir også viet noen ord til Grans bruk av "a pale indian" på deres nye IPA og spekulert i om dette kan være en lek med begreper og et forsøk på humor. Jeg kjøper rett og slett ikke den teorien. Vi snakker om et øl som knapt er humlet som en gjennomsnitts pale ale, men er markedsført som "radikalt humlet". I tillegg til dette heter det seg at ølet er "brygget med lidenskap av gutta våre på maltloftet", mens alt taler for at det faktisk er brygget på Arendals Bryggeri. Et bryggeri som brygger solide øl, men ikke har noe med det eventuelle maltloft på Grans Bryggeri å gjøre.

Artikkelen avsluttes med å vise at Aperitif har gått rett i BrewDogs triks med å "sladde" etikettene på "Hello My Name is Mette-Marit". "Cencored" er "limt" over det kongelige, navnet slik at det står "Hello, My Name Is Censored". Dette var imidlertid så godt planlagt at ølet ble tappet med ferdigsensurerte etiketter. Samtidig prøvde bryggeriet å gi inntrykk av at de hadde problemer med å få det opprinnelige navnet godkjent i Norge. Dette hadde ingen rot i virkeligheten, men de fikk den pressedekningen de ville ha.

Kort oppsummert er det verre å ikke klare å skille morsomheter og fakt, eller reklamestunts og fakta, enn å kun ta spøk for spøk og alvor alvorlig.

 

#Nettavisen #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle #olportalen #utvidhorisonten #spøk #alvor

Drikke øl en ikke har lyst på


Jeg har ikke noe problem med å innrømme det. Jeg er en ølnerd. Jeg drikker øl ofte og jeg drikker sjelden det samme ølet to ganger etter hverandre. Jeg elsker humlebomber og jeg storkoser meg med maltdrevne engelske pale ales. Jeg kan like gjerne ta en belgisk quadruple som en imperial stout til kveldskosen og jeg vil gjerne kunne velge mellom en lett saison og en amerikansk session IPA på terrassen. Jeg liker å eksperimentere med øl til mat og med mat til øl, og jeg elsker å diskutere både øl og hva som skjer i bransjen.

En ølstil interesserer meg imidlertid svært lite. Den det selges absolutt mest av i både Norge og resten av verden. Lys lager, eller pils som det aller meste kalles her i landet. Først og fremst finner jeg dette ølet passe kjedelig, men jeg finner også bismaker som kommer av at en har det litt for travelt og bruker litt for mange snarveier når det brygges. Dette finner jeg selvsagt igjen i lite smak, men også i den lette smaken av papp som karakteriserer mange av de industrielt fremstilte pilsvariantene på markedet. Humoristisk beskriver jeg gjerne det vi har å velge i av lys lager som frossenpizza i matverden, der målestokken er resten av det som finnes av ølvarianter og resten av det som finnes av middagsretter.

Jeg spissformulerer selvsagt litt over, men jeg er uansett på et nivå der jeg lett sender tilbake en Tuborg, om lager var det eneste de hadde, og jeg bestilte en Heineken. For mange "samma søren det", men for meg så klar forskjell i smaken at jeg gjerne vurderer et glass vann om de er tom for ølene jeg aksepterer. Jeg har ingen problemer med at du kaller meg en ølsnobb. Jeg har blitt kalt langt verre ting og har aldri protestert når den noen har våget å si det direkte til meg.

Som ølblogger setter jeg imidlertid min ære i å følge litt med på hva som skjer i markedet og det som helt tydelig skjer nå er at det kommer en kamp på økologisk pils. Dermed har jeg stående pils fra tre aktører, som jeg har planer om å teste senere i dag. Tre øl som skal få en rettferdig omtale og får følge av en spådom om hvordan kampen mellom dem kommer til å gå, men uansett skal jeg snart drikke øl jeg ikke har veldig lyst på.

#Nettavisen #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle #olportalen #utvidhorisonten #økologisk

En hvit indianer


Uansett hva hipstere og påståtte anti-hipster ølnerder hevder så er IPA (India Pale Ale) det hotte blant "folk flest". Dette er noe de store bryggeriene vet å utnytte. Hansas IPA spesial er landets desidert mest solgte IPA-produkt og Ringnes har kastet seg karusellen på med sin Frydenlund IPA. Begge produkter som teknisk sett ikke er IPA, men snarere ordinær Pale Ale. (En typeriktig IPA er over 6%.) Slikt må vi nok bare finne oss i så lenge det er penger i å gi varer navn de ikke fortjener. Nå har imidlertid Grans Bryggeri tatt denne typern usannhetene til nye høyder og ølnerdene vet ikke helt om de skal le eller gråte.

Grans har nylig lansert sin IPA Unlimited. Et produkt som passer glimrende i tomrommet Hansa IPA Spesial etterlater seg når den forsvinner fra REMAs hyller. Denne "IPAen" markedsføres med fraser som "En helt ny smaksopplevelse", "oppskriften er grenseløs, nyskapende og radikal" og ikke minst, min favoritt, "Radikalt Humlet". 

"Radikalt Humlet" står også på en av medaljene på boksen. Medaljer som antagelig er plassert der i en eller annen total misforståelse av hvordan design av ølbokser bør gjøres for tiden. Finnes det i det hele tatt andre som fortsatt har slike medaljer på sine etiketter og bokser? Boksen har QR-kode som linker til oppskriften og her finner jeg at det er brukt 2,64 gram humle per liter for batch # 1 og 2,71 g/l for batch # 2. Noe som absolutt ikke er radikalt. Nøgne Øs India Pale Ale, den første norske heldistribuerte IPAen, har f.eks. 3,39 g/l. Sammenligner vi med andre øl som finnes i hyllene hos REMA er det heller ikke spesielt spenstig. Pale Alen "Mon Plaisir" fra 7 Fjell, som ikke regnes som et spesielt humletungt øl, har f.eks. 5,25 g/l. Med andre ord dobbelt så mye.


De som har litt teknisk innsikt i brygging vil muligens påpeke at det er mengden av alpha-syre som virkelelig betyr noe når det gjelder hva humlen gjør med ølet, men her er det heller ikke spesielt spenstig. Nøgne Øs IPA har det dobbelte og Mon Plaisir har 40% mer enn dette påstått radikalt humlede produktet. IBU (Internationa Bittering Units) er fornuftig nok ikke oppgitt. Da kunne jo kundene gjort en enkel sammenligning.

En av de andre "medaljene" forkynner at produktet er "Håndbrygga" med "Ekte Kjærlighet". Det kan sikkert diskuteres, men jeg har tro på at bryggerne hos Grans faktisk bryr seg om øl, og det er den tredje medaljen som virkelig tar prisen. De har prestert å legge inn profilen av en indianer og teksten "A Pale Indian". Dette blir ikke annet enn komisk. India Pale Ale heter nettopp det og ikke IndiaN fordi ølet ble sendt til India. Noen kobling mellom indianere, som amerikanske urinvånere, var det neppe før en av dem kom i kontakt med den amerikanske ølrevolusjonen en eller annen gang på 80-tallet. Når en så putter inn en indianer i designet av en ølboks er en minst like mye på villspor som Christopher Columbus.

Kort oppsummert er Grans IPA Unlimited et temmelig standard produkt, der markedsføringsavdelingen har slått seg såpass løs at bryggerne hos Grans antagelig gremmes hver gang de ser en boks med produktet. Vi kan i det minste håpe at de har såpass med integritet at de ikke er med på denne "svindelen".

#Nettavisen #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle #olportalen #utvidhorisonten #rema #lokalt

En litt begrenset "IPA" fra Grans



Grans Bryggeri er ute med en ny såkalt ?butikk IPA?. En stil som strengt tatt ikke eksisterer og kun er en opprinnelse for å kunne selge pale ale under den mer populære tittelen India Pale Ale. Siden jeg skal skrive litt om slike fake IPAer fremover tenkte jeg at jeg like gjerne kunne teste denne.

Lys gylden med hvitt skum. Den er helt klart filtrert. Noe vi vet tar bort en del smak.

Lukten minner mest om en tradisjonell engelsk ale. Ikke nødvendigvis India Pale Ale. Jeg finner lys karamell, bær, bjørkenever og et lite hint av granbar. Det søte dominerer og jeg savner et klarere humlepreg.

Smaken er i stor grad en fortsettelse av duftene. En brukbar pale ale, som jeg ikke hadde blitt overrasket over å få servert fra håndpumpe på en engelsk pub. Karamell og honning er i fokus til å begynne med før det går via bjørkeneveren videre til granbar i bitterheten mot slutten.

Ettersmaken preges av granbar og omsider er de påståtte store humlemengdene såpass til stede at jeg legger merke til dem.

Totalt sett en tradisjonell og litt gammelmodig IPA. Et øl jeg neppe kommer til å kjøpe fler ganger, men heller ikke sier nei takk til om noen setter det fremfor meg.

Jeg kommer tilbake til denne.

#Nettavisen #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle 
#olportalen #utvidhorisonten #rema #lokalt