hits

januar 2017

Remas ølbedrag

Foto: Georges Deligny, CC Flickr

Reitan rydder i rekkene og har nå en uttalt politikk om at Rema 1000 skal ha færre men bedre venner. Første delen av denne prosessen er tydeligvis å kvitte seg med en del solide merkevarer. På ølfronten er det Aass, Hansa og Mack som går fra å være nasjonalt tilgjengelig til å bli en lokal mulighet. Ryktene sier at disse forhandlingene forenklet sett har foregått på følgende måte:

Rema: "Vil dere fortsatt selge øl gjennom oss?"
Bryggeri: "Ja"
Rema: "Her er de nye prisene dere får for produktene deres."
Bryggeri: "Disse prisene kan vi ikke leve med."
Rema: "ADJØ"

Ikke det beste utgangspunktet for et eventuelt vennskap, men historien er ikke stort bedre når det gjelder dem som faktisk blir Rema-venner. Sagene Bryggeri har fra starten satset på å gjøre store deler av sin distribusjon gjennom nettopp Rema 1000. De har nå tatt steget helt ut og blitt eksklusiv Rema-leverandør. Etter sigende utfra et ultimatum om enten selger de kun til Rema eller så selger de ikke til Rema i det hele tatt. For å overleve valgte de å bli "bestevenn". Om dette var før eller etter at Reitan prøvde å overta hele bryggeriet, utfra de vel 20% av aksjene de disponerer gjennom sin nye kulisse-venn Henning Thoresen er litt uklart. Dette er samme Henning Thoresen som ble sparket fra Sagene Bryggeri etter å ha fornærmet det meste av norsk bryggerinæring og en solid del av kundemassen.

En annen uttalt del av Remas omlegging er at de skal satse mer på lokale produkter og lokale produsenter. For øl i Oslo vil dette si at de satser på Sagene Bryggeri. Om ølet fortsatt vil bli produsert på Arendals Bryggeri i Arendal eller om produksjonen nå blir flyttet til mangeårig bestevenn Grans Bryggerier er ikke godt å si. Her hører det med at Grans er en veldig god Rema-venn. Så god at de er 50% Rema-eid.

Den omtalte Thoresen hadde lenge et selskap ved navn Norske Bryggerier (Org. 912 314 073) og noen luftige planer for hva han skulle få til rundt omkring i landet. Sent i fjor skiftet dette selskapet navn til Det Gode Norske. De har nå fått øl på plass i Remas butikker over hele landet. Hvor ølet er produsert har jeg ikke gravd i, men det skal ihht. etiketten være et eller annet sted Norge. 

Omtrent samtidig som Thoresen skiftet navn på sitt selskap opprettet Rema Industrier et nytt selskap. Navnet ble Norske Bryggerier AS (917 980 888). Her sitter Thoresen i styret. Det samme gjør Morten Gran, som til daglig leder Grans Bryggeri og ellers sitter i en rekke styrer i Rema-eide foretak. Andre styremedlemmer i Norske Bryggerier er Tormod Gystøl Rasten somogså sitter i styrene for Sagene og Grans, mens Dag Eystein Koppang i denne sammenheng nøyer seg med Norske Bryggerier og Sagene. Det er med andre ord liten tvil om at dette er nære venner. I tillegg hviskes det om planlagt aksjebytting, slik at Rema kommer inn på eiersiden i Sagene Bryggeri og Thoresen får aksjer i (nye) Norske Bryggerier.

Norske Bryggerier har for tiden ute et par stillingsannonser. En for daglig leder og bryggerimester for Rogaland Bryggeri på Bryne og en for de samme stillingene til O.F. Hald Bryggeri i Bergen. Alt tyder med andre ord på at Rema her er i ferd med å bygge opp sine lokale bestevenner og leverandører. Så små leverandører at de må få mengdeproduktene produsert andre steder og da er vi gjerne tilbake til Grans eller i beste fall Arendals.

Hva som blir igjen av godt og spennende øl på din lokale Rema etter deres opprydding må du selv vurdere om du vil bruke energi på å sjekke ut, men utfra det som skjer nå tyder det meste på at det du vil finne er øl fra store-vennen Ringnes og en haug med Remas selveide venner. De siste gjerne produsert hos langtidsvennen Grans.

#Nettavisen #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle 
#olportalen #utvidhorisonten #Nablogg #rema #lokalt

Ekte hovedstadsøl?

Foto: Jørn Erisson, CC Flickr

Finnes det et ekte hovedstadsøl? Finnes det et Oslo-øl? Christiania Bryggerier mener at det nå kan tilby dette. Selve bryggeriet ble registrert i 2012 og har egentlig ikke gjort noe som helst før de i år sendt ut pressemelding om at de "er stolte over endelig å kunne ta opp tradisjonen og tilby en ekte hovedstadsøl". De knytter seg imidlertid til et tidligere bryggeri med samme navn. Det originale Christiania Bryggeri ble kjøpt opp av Schous Bryggeri i 1918, antagelig på grunn av forbudet mot salg av øl i klasse 3 som kom i 1917. Nye Christiania Bryggeri oppgir selvsagt ikke noen form som kobling til det nedlagte Christiania Bryggeri og jeg antar at noe slikt er like fraværende som nye Christiania Bryggeris eget brygghus.

Ølet de lanserer har fått navnet "Lager 63" etter antall lagringstanker Christiania Bryggeri vistnok hadde. Ølet skal være en hyllest til det gamle bryggeriet og blir omtalt som "et ekte hovdstadsøl". Som hyllest fungerer som kjent det meste, men et par ting skurrer litt. Pils ble ikke spesielt populært i Norge før etter andre verdenskrig og bryggeriet som gav seg da det ble forbudt å selge sterkøl hylles med et øl i butikkstyrke. Det som imidlertid skurrer mest er at dette "ekte hovedstadølet" når ølet ihht. Horecanytt er brygget av Aass Bryggeri i Drammen.

Skulle du føle behov for et øl som faktisk er brygget i hovedstaden vil det nok være mer logisk å velge noe fra Amundsen Bryggeri, Eik & Tid, Dronebrygg, Grünerløkka Brygghus, Little Brother Brewery, Sagene Bryggeri (småbatchene), St. Halvards Bryggeri, Crowbar og Bryggeri, Schouskjelleren Mikrobryggeri eller norges eldste mikrobryggeri Oslo Mikrobryggeri. 

Er du ølinteressert tester du selvsagt "Lager 63" og om du liker den kjøper du den igjen, men ikke gå i markedsførernes håpløst dårlige felle og kjøp ølet fordi de påstår det knytter deg tetter til hovedstaden.

  

Dette blogginnlegget ble skrevet etter gjentatte henvendelser om at bryggeriet fortjente et lite spark på leggen for teksten i pressemeldingen og uten å ha smakt ølet.

#Nettavisen #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle 
#olportalen #utvidhorisonten #nablogg #oslo #markedsføring