hits

Juleøl

Juleølråd til journalister

Juleølet er sluppet og snart vil avisene fylles av anmeldelser. De fleste av dem ikke verdt papiret de er skrevet på, uansett hvor stor overproduksjon det nå er av avispapir. Avisene ser på dette området ut til å hatt noe tungt for å ta inn over seg det samfunnsansvaret de ellers liker å påstå de tar. Vinnere har blitt kåret på syltynt grunnlag og øl har blitt slaktet på enda tynnere grunnlag. Derfor vil jeg prøve å gi noen råd som, om de følges, kan få skibentene bort fra de aller største tabbene. En del av rådene kan selvsagt også brukes i private sammenhenger.

 

1. Finn et tema


Det blir i år lansert over 200 forskjellige juleøl på Vinmonopolet. En kan selvsagt komme seg gjennom både dette og alt i butikk, men da er det en ukes arbeid og ikke en noe en kan gjøre på noen få timer. Derfor må en begrense seg på geografi, stil, alkoholstyrke eller annet.



 

2. Begrens utvalget


Også etter at en har funnet sitt tema må utvalget begrenses. I alle fall om en ønsker å avholde testen i løpet av ettermiddag. Ingen har gane til å smake 20 øl i timen og få et rettferdig resultat. Ikke engang om en har fulgt punkt 3.


 

3. Server ølet i rett rekkefølge


Det en allerede har drukket eller spist påvirker smakssansene våre. Derfor vil rekkefølgen på serveringen ha svært mye å si. Dette blir selvsagt mest fremtredende om en har øl med røkt eller røstet malt med i utvalget, men humle, krydder og ikke minst brygge- eller lagrings-feil vil også spille inn. De siste gjerne mer enn en skulle tro. Om en ikke tror dette ikke spille så stor rolle finnes det en svært enkel test. Ta et par slurker pils og deretter et par slurker Guinness. Gå stå tilbake til pilsen og ta en slurk...


 

4. Server ølet med rett temperatur


Det er lett å sette ølet i kjøleskapet og så ta det ut når det skal serveres, men med mindre noen har justert opp kjøleskapet vil en da servere alt ølet med feil temperatur. Serverer en alt ved 8-10 grader blir det bedre, men langt fra for alt ølet. Skal det bli skikkelig rettferdig må en rett og slett sette seg inn i rett serveringstemperatur for hvert øl og tilstrebe servering i det oppgitte området.


 

5. Hell ølet på rett måte

Ufiltrert øl har bunnfall. Dette er ikke farlig og noen liker faktisk å få det med i glasset. Det har imidlertid en annen smak enn det klarere ølet lenger oppe i flasken og uvøren helling kan derfor medføre at ølet smaker forskjellig for paneldeltagerne. Kort oppsummert retter en ikke opp flasken mellom hellingene, men flytter den fra glass til glass i en posisjon som er tettere på horisontalen enn vertikalen. Husk også at øl skal ha skum. Omtrent like mye skum i hvert glass.
 

6. Test blindt

Vi har alle våre smakspreferanser som vil påvirke hva vi mener er best. Dette kan en ikke gjøre noe med, men en kan fjerne direktereferanser til bryggerier og distrikter. Om en så vil fortelle panelet hvilken ølstil de til enhver tid får servert, dele inn på andre moter eller kjøre helt blindt er opp til den som setter sammen testen, men både panel og lesere må få klar beskjed om dette.
 

7. Test i et nøytralt rom

Skikkelige øltester gjøres ikke i en krok på en pub eller i avisens redaksjon. Finn et temmelig nøytralt rom og sett opp testerne slik at de ikke ser hverandre. Rett og slett fordi et blikk kan si mer om et øl enn hva som burde bli sagt i en slik sammenheng.

 

8. Øl drikkes i glass

Nå regner jeg ikke med at noen severer ølet rett fra flasken, men forbannelsen plastglass er stadig å se på øltester. Øl skal serveres i glass. Helst et som er designet for nettopp øl, men alt er bedre enn disse vannglassene i plast.
 

9. Sett frem smaksrensere

Uansett hvor dyktig en er til å ordne rekkefølge og passe temperatur vil det "smitte over" smak fra et øl til neste. Derfor trengs det rikelig med vann og kjeks, med så lite smak som mulig, slik at testerne i det minste kan gjøre et forsøk på å rense gane og munn.
 

10. Bruk testere som kan øl

Det ser heldigvis ut til at de fleste avisene har skjønt at det å raske sammen øl og kjendiser og kalle det juleøltest ikke fremstår spesielt seriøst. Andre paneldeltagere har i stor grad overtatt, men er dette egentlig så mye bedre? Jeg får frysninger nedover ryggen når jeg leser om testpanel som består av folk som "har jobbet lenge i utelivsbransjen" og "vinutdannede med interesse for øl". Den første gruppen inneholder en del hederlige unntak, men har i stor grad hindret kundene i å få spennende øl og servert mye mishandlet og dårlig øl opp gjennom årene. Den andre gruppen er eksperter på noe helt annet enn øl. Noe en gjerne ser på språket som er brukt når disse har vært med. Det å være vinekpert betyr ikke nødvendigvis at en ikke kan øl, men det er heller ikke noe som bør listes som grunn for deltagelse i en øltest. (Ville noen funnet på å gjøre det andre veien?)

 

11. Beskriv metode

Ha såpass respekt for leserne at kriterier og fremgangsmåte for tesen er en del av artikkelen.

 

12. Ikke la desken sette overskriften

"Det smakte blomstervann" og "har katten pisset i ølet" er morsomme overskrifter, men vitner samtidig om lite seriøsitet. Slike kommentarer har det blitt lengre mellom i takt med at kjendisene har forsvunnet ut, men de kan og komme fra seriøse testere i en useriøs diskusjon.
 

13. Ikke la desken velge bildene

Hos norske aviser ser det ut til at "øl er øl" er den rådende holdningen. Skal det skrives om øl hentes det frem et bilde av noen ølflasker. Om bildet er norsk når det skrives om import eller bildet er fra polet når det skrives om butikkøl er enten noe en ikke skjønner eller ikke bryr seg om. Skal en fremstå seriøs bør bilder og teks ha en viss sammenheng.

14. Ikke ring Petter Nome

En juleøltest følges gjerne av en liten redaksjonell sak om hvor mange juleøl det har kommet på markedet, årets trender eller tilsvarende. I slike saker er det greit med en uttalelse fra en ekspert. Direktør i Bryggeriforeningen Petter Nome kan mye om øl, og er svært mediavant, men det må da være mulig å finne noen andre. Ølbransjen har faktisk blitt så stor at det ikke er spesielt langt mellom alternativene. 
Om det ikke er nok for skribentene at "alle andre" har hentet uttalelser fra Petter tidligere kan det være greit å huske at han representerer over 130 bryggerier, og at kontroversielle uttalelser dermed er heller få. (Nevnte jeg at han er mediavant ...) Andre brenner mer for enkeltsaker og har skarpere meninger. Det finnes også det som må betraktes som rene overskriftsmaskinene i ølbransjen. (Dette er ellers et råd som gjelder hele året.)

 

Jeg forventer selvsagt ikke at en eneste avis følger disse rådene og om jeg er helt ærlig kan det bli gode saker om juleøl om en gjør det på helt andre måter. Om en da skal kalle det test er en annen sak. Det kan fort bli som den mellomstore avisen der vi fikk høre at det var gjort klart til stor juleøltest. Temaet var lokalt øl. Forundringen ble derfor stor da det før denne ble offentliggjort dukket opp en annen test. En der det så ut til at en tilfeldig journalist hadde fått litt smaken på spennende øl, samlet en gjeng kompiser og gjennomført en "test" der utvalget så ut til å være avgjort ved terningkast. Det var faktisk såpass rotete at flere reagerte og kommenterte nettopp dette på Facebook. Hvor mange som på grunn av dette ikke leste den "skikkelige" testen da den endelig kom er ikke godt å si, men min respekt for avisen fallt uansett et par hakk.
 

"En samtale om øl over øl", "Fire kvinner og deres beste juleølminner", "Dette er mine juleølfavoritter - 10 bryggere om juleøl" eller tilsvarende ser jeg derimot frem til å kunne lese en gang i fremtiden. 

God juleølsanking.
Husk at testvinnerne forsvinner i dagene etter at terningene er kastet, uansett hvor feil terningene har landet.


 

#Nettavisen #NAblogg #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle 
#olportalen #utvidhorisonten #ølscenen #jul #juleøl #vinmonopolet

De som dreper Juleøl


Journalister leker seg med venner, kjendiser og "smakseksperter". Øl hylles og øl slaktes. "Julete" og "stemning" brukes som om de var etablerte smaksbeskrivelser som betyr noe. Forslag til mat og ølkombinasjoner slenges ut og får det til å gå kaldt nedover ryggen på bryggere og kokker. Det er sesong for juleøltester.

En nettavis hevder å ha funnet det beste julølet på polet etter å ha testet 13 av de 178 tilgjengelige. En papiravis har kåret det beste fra de store bryggeriene, uten å ta med Ringnes Julebokk og Hansa JuleAle i konkurransen. Julebokken, som var det første norske ølet over 7%, er en legende. JuleAlen kom som en vind inn fra venstre, eller var det vest, i 2014 og står ikke noe som helst tilbake for førstnevnte. 

Alt øl serveres på samme temperatur, gjerne for lav for så mørkt øl. Rekkefølgen settes opp tilfeldig, eller i beste fall etter alkoholstyrke. Lager kan kan bli servert etter en IPA og smake som vann. Krydderet i forrige øl kan være det som setter den perfekte smaken på et dønn kjedelig øl. To-tre "eksperter" får et par minutter per øl, mens journalisten leter etter saftige one-liners og fotografen leter etter gode vinkler. 

På den positive siden består ikke lenger juryene av tilfeldige skuespillere, Idoldeltagere og tilsvarende, men et kjent navn ser fortsatt ut til å bety mer enn kunnskap om øl. 

Nå forventer jeg ikke at disse juryene skal bestå av hardbarkede ølnerder, som gjenkjenner humletypene i ølet og kan navnet på flere bryggere enn anerkjente kunstnere, men det hadde vært greit om de i de minste kunne litt om ølstiler og sjargong. Artiklene som skrives ender tross alt opp som kjøpsguider for mange og julen er den tiden da nordmenn virkelig handler sterkt øl. Frem til 2011 skjedde faktisk over 50% av Vinmonopolets årlige ølsalg i november og desember. I fjor var det "nede i" 38%. Det er ikke salget i julemånedene som går tilbake. Det øker kraftig i resten av året. Polet solgte 88% mer øl i nov./des. 2015 enn i nov./des. 2010. For resten av året gikk selget opp med 205% i samme periode (tredobling).

Som forbrukere bør vi aldri stole for mye på enkelttester. Ta en krysspeiling på testene du har tilgjengelig og shop ut fra det, men test selv om du har anledning til det. Gjerne sammen med gode venner. Det er sosialt, økonomisk og til og med sunt, om en måler opp mot å teste hele flasker alene. Inviter passe gode venner, lag oppsett for smaksnoteringer, finn frem gode glass og sett i gang. Server gjerne litt lett julemat som sylte, fiken, dadler, pepperkaker med blåmuggost etc. og føl at julestemningen og kunnskap om julølutvalget sniker seg på. 

God adventstid og god juleøljakt

#Nettavisen #Nablogg #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle 
#olportalen #utvidhorisonten #jul #juleøl 

 

Test av julevin

Det er klart for test av julevin. Vi har satt sammen en solid jury som skal smake seg gjennom 30 forskjellige juleviner, i løpet av halvannen time. Vi gjort et tilfeldig utvalg av forskjellige viner og serveres disse i en like tilfeldig rekkefølge. For at ikke en enkelt vin skal få fordelen av at glasset passer spesielt bra vil alle bli servert i standard kjøkkenglass. Temperaturen ved smakingen vil gjennomført være noe for lav. Selv vil vi overvåke det hele, passe tiden og sørge for å notere de saftigste og minst saklige kommentarene, for så å fremheve disse i artikkelen.

Bilde: Gravity broken down here, Maarten Takens, Flickr CC.

 

Juryen består av:

Stian Krog: Leder for Bergen Ølfestival og foredragsholder om øl og brygging. Han tar seg gjerne et glass vin i godt lag.

Tommy Holen Helland: Innkjøpssjef i Gulating Ølbutikk, ølsommilier og foredragsholder. Er kjent for å nyte både øl og vin.

Ingrid Elisabeth Skistad: Utdannet brygger og destillatør. Holder foredragsholder om øl og akevitt. Nyter vin med jevne mellomrom.

Amund Polden Arnesen: Utdannet sommelier og ølkelner.

Brynjulv Melve: Ekte vinentusiast

 


Selv om menneskene som er beskrevet over er reelle nok er selvsagt settingen bare en spøk. En spøk som bygger på hvordan avisene ser ut til å velge ut sine juryer til bedømming av juleøl og hvor lempfeldig de gjennomfører testene. Kunnskapen hor jurymedlemmene er gjerne meget god på både mat og vin, mens det kan skorte noe på spesialkunnskapen om øl. Dette avsløres blant annet på språket som brukes. Vintermer brukt på øl høres snodig ut for oss som har diskutert øl noen ganger.

De fleste juleøltester lider under mangelen på et definert mål. Det ser ut til å være opp til hver enkelt jurymedlem å bestemme om det skal fokuseres på mest "julete", best til julemat, mest typeriktig, mest likt tradisjonelt juleøl eller annet. Deretter smøres det hele sammen til en usammenhengende røre der ord som pinnekjøtt, pepperkaker, peiskos og tradisjon er spredt utover kommentarene uten å gi noen form for helhet rundt temaet jul.

Rekkefølgen ølet serveres i kan være svært viktig. De du har av restsmak i munnen vil alltid påvirke neste øl en smaker. Har en f.eks. nettopp drukket et sterkt krydret øl vil smaken helt klart påvirke neste øl. Noe som kan trekke vurderingen både opp og ned. Kombinert med temperaturer som ikke nødvendigvis passer ølet, blir hele testen fort et lotteri og terningkast kan bli mer beskrivende enn en ønsker. I ølbransjen har en rett og slet begynt å beskrive disse testene som juleøllotteri. Lotteri som kan gi store gevinster til bryggeriene som vinner, for ølene som kåres til vinnere selger deretter.

Det skal sies at det ikke er helsvart. Vi har i det minste gått noen skritt videre fra juryer bestående av "TV-personligheter" og tilsvarende. Enkelte aviser har til og med begynt å alliere seg med folk som virkelig kan øl og får disse til å arrangere selve testen, men for de fleste er det langt igjen frem til et nivå derdisse testene kan tas seriøst.

Min oppfordring til aviser, og andre medier som skal teste juleøl, er:

Ta ølet på alvor
Ta leserne på alvor
Bruk testarrangører som kan øl
Bruk jurymedlemmer som kan øl
og glem ikke at kvinner både drikker og kan øl

Lykke til med testingen av juleøl, enten dere gjør det for dere selv eller for lesere.

#Nettavisen #Ale #Lokalt #Kortreist #Brunblogg #Bryggeri #Brygg#malt #humle #gjær #olportalen #utvidhorisonten #juleøl #media

Juleøl - tradisjon og nyskaping

Julen handler i stor grad om tradisjon. Hjemme hos oss er det f.eks. en fast tradisjon at min kone avviser mitt forslag om å skifte til plasttre. Tradisjonene med øl til jul går noe lenger tilbake. Såpass langt at ingen egentlig helt har oversikten, men det en vet er at jul, i form av midtvintersfest, ble markert lenge før kristendommen og at dette gjerne ble gjort med alkoholholdige drikker.

I nyere tid har julølet i stor grad vært synonymt med malttunge varianter av bokkøl. Selv om de har kommet i forskjellige styrker og med forskjellige navn har det hatt et svært likt smaksbilde. Et smaksbilde som passer heller dårlig til det meste av julemat, men kan være greit fremfor peisen eller i sofakroken etter julemiddagen. At det lenge har vært liten variasjon ser imidlertid ikke ut til å ha plaget norske øldrikkere. Mens jeg fortsatt feieret jul med mine foreldre var det en tradisjon å handle øl på Vinmonopolet til julemiddagen. For oss som vestlendinger var det Hansa Juleøl med grønn etikett som gjalt. Ser en på salgstallene rundt i landet viser de klart at geografiske referanser er viktige i valg av øl til julehøytiden og at interessen for juleøl fra Vinmonopolet har vært stor.

Frem til 2010 utgjorde ølsalget i november og desember over halvparten av polets årlige ølsalg, og i 2005 var den helt oppe i 57%. Andelen var i 2014 nede i 40%, men det ble allikevel solgt 78% mer øl i disse to månedene enn i 2010. Årlig omsetning av øl på polet var opp 120% i samme periode.

De malttunge variantene selger fortsatt bra. Aass Juleøl Premium var f.eks. det 5 mest solgte polølet i 2014, og tett bak følger en del av konkurrentene. Samtidig dukker det stadig opp juleøl som avviker fra den gamle formelen. Mange mener dette begynte med Ringnes sin Julebokk, som kom på markedet i 1999. Selv om dette også er et bokkøl har det en temmelig annen smaksprofil enn de mer tradisjonelle. I tillegg har den et alkoholinnhold på 9,0%. Den selger fortsatt bra og var i fjor polets 9. mest solgte øl gjennom hele året. Senere har flere kommet til. I 2003 kom pionerene i Nøgne Ø med God Jul. Haandbryggeriet kom med Nissefar i 2005 og Nissemor i 2006, men det virkelige vendepunktet kom i 2010 da Dagbladets juleølpanel ble så imponerte over Nøgne Øs God Jul at de lot den sprenge poengskalaen. Den fikk 7 på terningen.

Etter dette har stadig flere varianter kommet til i juleølfamilien og kjenner jeg bryggeriene rett kommer det et par nye i år og. Dette får du svar på rundt første helgen i november, tiden bryggeriene har blitt enige om at juleølet skal slippes i butikker, på pol og på utesteder.

 

#Nettavisen #Ale #Lokalt #Kortreist #Brunblogg #Bryggeri #Brygg #malt #humle #gjær #olportalen #utvidhorisonten #juleøl #tradisjon