hits

Finansavisen som mikrofonstativ

Norsk bryggerinærings selvutnevnte redningsmann er ute på nye eventyr og Finansavisen stiller to sider til disposisjon som ren annonse for hans aksjeemisjon. Her får Henning Thoresen boltre seg fritt og fortelle at han skal ta opp konkurransen med Heineken og Carlsberg.

For dem som ikke kjenner til Thoresen kan jeg gi en liten oppsummering av det jeg her fått med meg. Han har sin bakgrunn i vin og skapte overskrifter i norsk media fordi han gjorde gode penger på å selge årgangsvin på auksjon på Sotherby's i London. Neste opptreden i media kom da vinfondet han drev kollapset totalt og forbannede innskytere jaktet på sine penger, eller sin vin. 45.579 flasker av hans egen årgangsvin dekket etter sigende advokatregningene hans i den sammenheng. 

I ølsammenheng dukket han først opp som grunnlegger av Sagene Bryggeri. Det var ikke måte på hvor stort dette skulle bli og selvsagt skulle det eksporteres. Det vi så til det var stort sett en halv pall øl som ble sendt til filmfestivalen i Cannes som ren markedsføring. I Sagene-sammenheng hevdet han gjentatte ganger at han dette var Oslos første bryggerietablering på ca. 100 år, at Ringnes ikke var et Oslo-bryggeri lenger og at det var derfor han skulle ta opp konkurransen med dem. Dette mens bryggeriet kun bestod av 3-4 kontoransatte og fikk brygget alt sitt øl i Arendal, samtidig som Ringnes hadde rundt hundre personer med stt daglige virke innenfor bygrensen.

Som han siteres på i artikkelen har han nå solgt seg ut av Sagene, men det skjedde ikke fult så ryddig som han gir inntrykk av. Blant annet på grunn av hans "litt" negative holdning til andre bryggerier. Han forsøkte forøvrig senere å ta hevn over de andre aksjonærene ved å få Rema med på en forholdsvis fiendtlig overtagelse av Sagene Bryggeri. Rema skjønte etterhvert tegningen og gikk for et litt mer vennskapelig samarbeide med Sagene. Forsøket på overtagelse har forøvrig vært dekket av Finansavisen.

Så langt kan jeg ikke finne et eneste bryggeri som har gått inn på ren drift (salg av øl) med Thoresen på eiersiden, men nå får han altså fritt spillerom over to sider i Finansavisen for å fortelle at: Det er store penger i å eksportere norsk øl til Japan og USA, norsk øleksport skal tidobles, han skal ta opp konkurransen med Heineken og Carlsberg. Alt dette skal i tillegg gjøres med norske lønninger og det ekstra leddet han legger på når han får ølet brygget hos andre. Det høres ut til at det bare er å hive seg på å bli rik sammen med ham. Om en da får noen aksjer, for "interessen er veldig stor. Det er nesten slik at vi må holde igjen litt".

Reporteren har ikke stilt et eneste kritisk spørsmål. Ville det ikke vært naturlig å stusse litt over hvorfor han måtte ta kontakt med Finansavisen for å fortelle om dette eventyret før en eneste flaske øl har nådd markedet, dersom det går så overveldende med aksjesalget? Ville det ikke vært greit med et lite spørsmål om hvorfor 2016 regnskapet til Det Norske Øl AS først nådde Brønnøysundregistrene for knappe to uker siden, nesten et halvt år etter fristen? 

Dette ble riktignok først lagt ut under "Mat og drikke", men når det i tillegg kommer en forkortet versjon via Hegnar.no/Finansavisen sitt samarbeid med Dagbladet fremstår det rett og slett som om de bejubler disse luftige planene og anbefaler leserne å investere.

Jeg hadde faktisk forventet bedre av Finansavisen.

 

PS

Thoresen hevder det er det norske vannet som er den viktige faktoren som skal gjøre hans lyse lager så mye bedre enn den utenlandske. De som lurer på om dette er nok til å få Japanere og Amerikanere til å betale mer for ølet kan selv gjøre en liten test. Kjøp inn Heineken på flaske og boks og sammenlign dem. Den ene er brygget her i landet og den andre er importert.

 

PS PS

Jeg begynte i går på en liten sak med tittelen "Bør du kjøpe aksjer i et bryggeri?" Der har jeg skrevet ned flere "faresignaler" som passer med dette oppslaget.
Her er et av dem:

"Vi skal bli det neste store!"

Glem det. Dette skjer ikke med et bryggeri som må ut og hente finansiering på størrelse med vinterferiebudsjettene til enkeltpersoner de ikke har noe forhold til i utgangspunktet. "Det er en jungel der ute" og det trengs solide økonomiske muskler om en i det hele tatt skal nå topp 10 av norske bryggerier.

Nei, jeg er ikke spåmann.
Salgstriksene til dem som vil gjør penger på en bransje de egentlig ikke er en del av er slett så forutsigbare. 


 


Følg meg gjerne
på Facebook

#Nettavisen #NAblogg #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal
#humle #olportalen #utvidhorisonten #ølnerd #ølhund

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar