hits

Kaoset vi kaller juleøl

kommentarer
Foto: Lasse Lukacs / Ølportalen
Foto: Jarl W. Alnæs / Ølportalen

"Har du smakt årets juleøl"? Et spørsmål en gjerne kunne få i lunsjen på jobben når de nærmet seg jul i de dager juleøl var enkelt. Da det var å ta seg en tur på polet og kjøpe noen flasker til julemiddagen, eller nøye seg med noen flasker fra lokalbutikken (eller ølmonopolet i kommunen), og alt var en eller annen variant av mørk maltrik lager? Det er faktisk ikke så mange årene siden det var normalen for de fleste her i landet, men i dag er situasjonen en helt annen. Det er egentlig temmelig kaotisk.

I 2014 hadde Vinmonopolet 107 juleøl i sine lister,
44 norske og 63 importerte.*
I 2015 hadde Vinmonopolet 160 juleøl i sine lister, 
69 norske og 91 importerte.*
I 2016 hadde Vinmonopolet 176 juleøl i sine lister,
100 norske og 76 importerte.*
I 2017 har Vinmonopolet 201 juleøl og 1 julemjød i sine lister,
112 norske og 90 importerte.

Som en del av denne fordoblingen fra 2014 til i år har vi fått en tilstrømning av nye stiler som forbindes med jul. Hva med en Jule-IPA? Ølet som forbindes med varme sommerdager i India blir nå markedsført som juleøl. Det samme gjelder "lillebroren" Pale Ale. Dette forfriskende ølet vi gjerne velger i sommermånedene. Ikke det at jeg regner hveteøl, lys lager, lys ale, saison eller mjød som så mye mer julete. Barley wine, brown ale, klosterøl, mørk lager, scotch ale, red ale, amber ale, porter og stout er som stiler en smule mer julete, men er det juleøl? Det samme spørsmålet kan stilles om det ene surølet som er listet.
Totalbildet blir absolutt ikke bedre av at en rekke bryggerier insisterer på å bruke det samme navnet på sine poløl og butikkøl. Selv vi som er "litt over snittet interessert" sliter til tider med å holde styr på hva røde, lilla, grønne, sølvfargede og gullfargede etiketter skal symbolisere av styrke og smak. Det at en del varianter er ute i forskjellige årganger er litt lettere å holde styr på, i alle fall så lenge det er merket. Det samme gjelder fatlagrede varianter.

Hvorfor satser egentlig så mange bryggerier og importører på juleøl? Det kan i utgangspunktet se ut som ren og skjær galskap. Kunne de ikke heller satset på øl som blir solgt hele året? 
Forklaringen er forholdsvis enkel og todelt. Første punkt er at det er lettere å få varer inn på "polet" til juleølslippet enn via vanlige tendere eller testutvalget. Juleøl er noe mange kunder og dermed alle butikkene vil ha og dermed er en garantert en god spredning og omsetning. Den andre delen er mengden øl som omsettes på Vinmonopolet i november og desember. Frem til 2011 utgjorde salget disse to månedene over 50% av "polets" årsomsetning av øl, målt i liter. Andelen har gått gradvis nedover etter dette. Noe som ikke skyldes nedgang i salget disse månedene, men den kraftige økningen i "polets" ølsalg resten av året. Fra 2011 til 2016 har omsetningen av øl mer enn doblet seg (+126,6%), mens omsetningen i julemånedene "kun" har gått opp 70,4%. Det var i fjor på 36,9% av årsomsetningen, noe som gjør at det fortsatt bæres 3 ganger så mye øl ut fra "polet" i november og desember som i en vanlig måned.

Kan så juleøltestene i media hjelpe oss å finne frem i dette virvaret?
Egentlig ikke. Jeg har gått gjennom det meste av tilgjengelige tester, men konsentrert meg om de norske. Totalt har 188 øl blitt testet. 102 poløl, 82 butikkøl og 4 alkoholfrie, men ingen av enkelttestene hadde med mer enn ca. 150 varianter. 10 av de listede norske juleølene har med andre ord ikke vært med i en eneste test. For butikkølene kan jeg garantere at antallet utelatte øl er mye høyere. Når testene så kårer vidt forskjellige vinnere, som de utbasunerer er årets beste juleøl, og langt fra er enige i karaktersettingen blir vi ikke stort klokere av dette heller. Enda verre blir det når samme øl får terningkast 2 i en test og 5 i en annen.

Gjennomsnittlig alkoholstyrke for polølene i disse testene var forøvrig 7,6%. For butikkøl er snittet, ikke overraskende, 4,6% og for de alkoholfrie ligger vi på 0,6%** 

Den eneste konklusjonen jeg kan komme til etter denne gjennomganger er at dere bør gå sammen med naboer og venner, kjøpe inn forskjellige juleøl, og kjøre en privat test. Det er ikke sikkert dere blir så veldig mye klokere, men trivelig bør det i alle fall bli.

* For 2014 - 2016 er ikke Vinmonopolets lister for juleøl lenger tilgjengelige og tallene er derfor hentet fra alternative kilder.
** Alkoholfritt ihht. loven er ikke det samme som fritt for alkohol

#Nettavisen #NAblogg #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle 
#olportalen #utvidhorisonten #juleøl #jul #ølnerd #ølhund