Når homoen provoserer kvinnfolk



Den som kun tar spøk for spøk,
og alvor kun alvorlig,
han og hun har faktisk fattet
begge deler dårlig.

skrev Piet Heine og det er absolutt en visdom i det, men det blir fort enda verre når en forveksler spøk og alvor.

Det er inn i tiden å bli provosert, eller helst forurettet, og Aperitif har mer eller mindre konstruert en sak om øl som provoserer. Saken ble lagt ut på kvinnedagen og vier mest oppmerksomhet til Lysefjorden Mikrobryggeri sin Haaheim Gård Blond Ale. Et øl der en finner følgende frase på etiketten: "Det er ein lettare type øl, som høver særskilt godt til homsar og kvinnfolk". En tekst som gjerne kan virke litt på kanten om en tar den ut av sammenhengen, men som i de fleste sine øyne nok er morsom fordi den snakker mer ned ølet mer enn den snakker ned "homsar og kvinnfolk". Den hadde vært klart mer provoserende om jenter, damer, frøkner hadde vært paret med homsene. Kvinnfolk er, i alle fall på Vestlandet, noe solid. Gjerne med "grepa" fremfor. En kombinasjon som ikke passe andre beskrivelser av hunkjønn jeg kjenner til.

Mer sentralt er uansett tekstens opphav. Haaheim Gård Blond Ale er egentlig et matøl brygget spesielt for den nevnte gård, som forøvrig skal være verdt et besøk ihht. dem som har vært der. Ølet har vært servert der i halvannet år og dukket opp på et pol i Bergen etter ønsker fra kunder. Teksten er forfattet av verten på Haaheim, Torstein Hatlevik. Den innholder en porsjon vestnorsk selvironi, for Hatlevik er, som Aperitif skriver "åpen om sin legning". For dem som er litt utrent i slik pent innpakket parkering i seksuelle båser, kan jeg påpeke at jeg aldri har sett dette begrepet brukt om en hetroseksuell. Ikke engang på øya der livet kan være så hardt at en gir gårder navn som "Uren Luren Himmelturen, steinrøys, steinrøys, sveltihjel".

To andre øl som blir omtalt er Berentsens Brygghus sin Bombay IPA, som har fått kritikk for bruk av en elefant som minner om guden Ganesha. Her ser jeg likheten, men klarer ikke helt skjønne opphisselsen til hinduistene eller staheten til Berentsens, som ikke vil endre. Bruk opp innkjøpte etiketter og få en litt mer standardisert elefant på neste variant, så er alle passe fornøyd.

Det blir også viet noen ord til Grans bruk av "a pale indian" på deres nye IPA og spekulert i om dette kan være en lek med begreper og et forsøk på humor. Jeg kjøper rett og slett ikke den teorien. Vi snakker om et øl som knapt er humlet som en gjennomsnitts pale ale, men er markedsført som "radikalt humlet". I tillegg til dette heter det seg at ølet er "brygget med lidenskap av gutta våre på maltloftet", mens alt taler for at det faktisk er brygget på Arendals Bryggeri. Et bryggeri som brygger solide øl, men ikke har noe med det eventuelle maltloft på Grans Bryggeri å gjøre.

Artikkelen avsluttes med å vise at Aperitif har gått rett i BrewDogs triks med å "sladde" etikettene på "Hello My Name is Mette-Marit". "Cencored" er "limt" over det kongelige, navnet slik at det står "Hello, My Name Is Censored". Dette var imidlertid så godt planlagt at ølet ble tappet med ferdigsensurerte etiketter. Samtidig prøvde bryggeriet å gi inntrykk av at de hadde problemer med å få det opprinnelige navnet godkjent i Norge. Dette hadde ingen rot i virkeligheten, men de fikk den pressedekningen de ville ha.

Kort oppsummert er det verre å ikke klare å skille morsomheter og fakt, eller reklamestunts og fakta, enn å kun ta spøk for spøk og alvor alvorlig.

 

#Nettavisen #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle #olportalen #utvidhorisonten #spøk #alvor

hits