De som dreper Juleøl


Journalister leker seg med venner, kjendiser og "smakseksperter". Øl hylles og øl slaktes. "Julete" og "stemning" brukes som om de var etablerte smaksbeskrivelser som betyr noe. Forslag til mat og ølkombinasjoner slenges ut og får det til å gå kaldt nedover ryggen på bryggere og kokker. Det er sesong for juleøltester.

En nettavis hevder å ha funnet det beste julølet på polet etter å ha testet 13 av de 178 tilgjengelige. En papiravis har kåret det beste fra de store bryggeriene, uten å ta med Ringnes Julebokk og Hansa JuleAle i konkurransen. Julebokken, som var det første norske ølet over 7%, er en legende. JuleAlen kom som en vind inn fra venstre, eller var det vest, i 2014 og står ikke noe som helst tilbake for førstnevnte. 

Alt øl serveres på samme temperatur, gjerne for lav for så mørkt øl. Rekkefølgen settes opp tilfeldig, eller i beste fall etter alkoholstyrke. Lager kan kan bli servert etter en IPA og smake som vann. Krydderet i forrige øl kan være det som setter den perfekte smaken på et dønn kjedelig øl. To-tre "eksperter" får et par minutter per øl, mens journalisten leter etter saftige one-liners og fotografen leter etter gode vinkler. 

På den positive siden består ikke lenger juryene av tilfeldige skuespillere, Idoldeltagere og tilsvarende, men et kjent navn ser fortsatt ut til å bety mer enn kunnskap om øl. 

Nå forventer jeg ikke at disse juryene skal bestå av hardbarkede ølnerder, som gjenkjenner humletypene i ølet og kan navnet på flere bryggere enn anerkjente kunstnere, men det hadde vært greit om de i de minste kunne litt om ølstiler og sjargong. Artiklene som skrives ender tross alt opp som kjøpsguider for mange og julen er den tiden da nordmenn virkelig handler sterkt øl. Frem til 2011 skjedde faktisk over 50% av Vinmonopolets årlige ølsalg i november og desember. I fjor var det "nede i" 38%. Det er ikke salget i julemånedene som går tilbake. Det øker kraftig i resten av året. Polet solgte 88% mer øl i nov./des. 2015 enn i nov./des. 2010. For resten av året gikk selget opp med 205% i samme periode (tredobling).

Som forbrukere bør vi aldri stole for mye på enkelttester. Ta en krysspeiling på testene du har tilgjengelig og shop ut fra det, men test selv om du har anledning til det. Gjerne sammen med gode venner. Det er sosialt, økonomisk og til og med sunt, om en måler opp mot å teste hele flasker alene. Inviter passe gode venner, lag oppsett for smaksnoteringer, finn frem gode glass og sett i gang. Server gjerne litt lett julemat som sylte, fiken, dadler, pepperkaker med blåmuggost etc. og føl at julestemningen og kunnskap om julølutvalget sniker seg på. 

God adventstid og god juleøljakt

#Nettavisen #Nablogg #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle 
#olportalen #utvidhorisonten #jul #juleøl 

 

hits