Hvor innovativt var dette?

Siden 1999 har Bergen Matfestival vært arrangert første helgen i september. For 5 år siden kom samarbeidet med Bergen Ølfestival til og denne ølfestivalen vokste raskt til landets største. Festivalene arrangeres felles og er dermed med å kniver med Matstreif, inkludert festivalen Norsk Drikkekultur, i Oslo om å være landets største totalt sett. Det som skjer i Bergen denne helgen er med andre ord såpass etablert og stort at Innovasjon Norge, som står bak Matstreif, burde fått det med seg. Noe de tydeligvis ikke har gjort, for Matstreif, som tidliger har vært holdt andre helgen i september, er i år lagt til samme helg som festivalen i Bergen.



Dermed arrangeres landets to største mat- og drikke-festivaler samme helgen. Noe som ikke kan betraktes som spesielt innovativt. Dette er ikke noe problem for den vanlige besøkende. Slike festivaler er noe en stort sett går på i nærheten av der en bor. Små utstillere kan derimot fort havne i en spagat mellom å pleie eksisterende kunder eller prøve å skaffe seg nye. På toppen av det hele har Innovasjon Norge, som står bak datoflyttingen, hjulpet en del av de involverte matprodusentene og bryggeriene i gang eller med spesielle prosjekter.

En annen sak er hvor lett det nå blir å få dekning i aviser, radio og TV for to samtidige festivaler. Dekning som er gull verdt for både festivaler og utstillere.

Det skal riktignok sies at ledelsen i Matstreif la seg paddeflate da de ble kontaktet av Bergen Matfestival, og at en har en felles forståelse for datoer de neste par-tre årene, men dette er både lite og sent. Spesielt når en ikke legger ut noen form for forklaring i det offentlige rom og det utad fremstår som om en kjemper mer mot hverandre enn sammen. Om Matstreif virkelig vil være med å hjelpe småprodusenter frem og ikke bar arrangere NM i forskjellige matvarianter bør de få en forklaring på plass på hjemmesider og facebooksider temmelig raskt.

Et felles mål bør uansett være å gi småprodusenter flest mulig og best mulig arenaer å vise seg frem på.

Litt tall:

Matstreif, inkl. Nors Drikkekultur, har utfra nettsidene 182 utstillere. Dette inkluderer rene forhandlere som Bama og Meny.
Norsk Drikkekultur skriver at de i fjor hadde 36 utstillere med 169 forskjellige øl. I år er det listet 35, inkludert 3 siderier.

Bergen Matfestival/Ølfestival har listet 141 utstillere, som alle er produsenter, og har i tillegg noen få utstillere/samarbeidspartnere som kommer litt på siden av hovedtemaet.
Bergen Ølfestival har listet 41 bryggerier, alle norske, og 412 forskjellige øl.

TILLEGG

Etter at jeg la ut dette fikk jeg et innspill på at det ikke bare er Matstreif som har funnet ut at de skal "elge seg innpå" Bergen Matfestival/Ølfestival sin tradisjonelle helg. Bergen Vinfestival, som tidligere har vært holdt helgen etter BM/BØ, arrangeres også samme helg. 
For meg handler alle disse arrangementene om smak, men jeg er ikke sikker på at alle vinfolk ser det på samme måte. Det blir uansett fort en utfordring for både bransjefolk og private som gjerne vil oppleve det beste av både mat og drikke. Totalfremmøtet og eksponeringen for utstillere blir neppe større av en slik sammenklumping.

#Nettavisen #nablogg #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle 
#olportalen #utvidhorisonten #Innovasjon #matfestival

hits