Ulver med lånte tenner

Det er ikke tvil om at konkurransen tilspisser seg på det norske ølmarkedet. Stadig flere bryggerier kommer til og de store tradisjonelle gjør det de kan for å sikre det de har av markedsandeler.


Etiketten Sagene Bryggeris Venner la ut på Facebook sist vi var uenige.


Tidlig i 2014 skrev jeg en sak som jeg kalte "Er det ulvene som kommer?". Jeg tenkte da først og fremst på importører og diverse andre som jobbet for å få sine varer i butikkhyllene, men det siste året har det kommet til en ny rase ulver. Disse tenker større og har den merkverdigheten til felles at de angriper markedet med andres tenner. 

Jeg her tidligere skrevet om Norbrew og deres forsøk på å kjøpe opp Haandbryggeriet. Historien bak Norbrew er lenger enn dette og folket bak har tidligere dratt land og strand rundt og tilbudt seg å "hjelpe" små suksessfulle bryggerier. Det eneste de skulle ha for dette var aksjemajoriteten i de aktuelle bryggeriene og som betaling ville de gi aksjer i hovedselskapet. Meg bekjent bet ingen aktive bryggerier på dette og Norbrew har i stedet gått for noen mindre oppkjøp. Deretter ble det gjort en aksjeemisjon der verdien på det nye selskapet selvsagt var større en delene det var satt sammen av og en på den måte sikret eksisterende eiere en solid bit av den nybakte kaken. Med midlene som kom inn via emisjonen går de så på jakt i et marked de ikke ser ut til å kjenne spesielt godt.

Sistemann ut med lånte tenner er vår gamle kjenning Henning Thoresen. Dette er mannen som trampet rundt og gjorde Sagene Bryggeri så lite populære og ellers oppførte seg slik at han ble direkte sparket ut av bryggeriet i mars. Deretter gikk han totalt på trynet økonomisk på grunn av sin tidligere vinhandel. Nå har han gått i kompaniskap med Rema-gruppen. Dermed er plutselig hans tidligere pantsatte aksjer i Sagene Bryggeri (21% gjennom Norske Bryggerier) tilgjengelige og han prøver seg på en overtagelse av aksjemajoriteten i bryggeriet. Daglig leder Knut Johannesen beholder roen og vil ikke uttale seg til media, men jeg ser ikke bort fra at både han og andre koker innvendig når Thoresen angriper både på styrerom og via sosiale medier.

Thoresens angrep på bryggeriets strategi, med brygging av mengdene på Arendals Bryggeri, mens de selv brygger spesialproduktene er ikke annet enn komisk. Det var Thoresen selv som ropte høyt om at Ringnes ikke lenger var et Oslo-bryggeri, på tross av hovedkontor og et par hundre ansatte, mens han kalte ølet fra Sagene ekte Oslo-øl. Dette lenge før de selv var kommet i gang med bryggingen og kjøpte alt ølet fra Arendal og det hele var såpass lite kommunisert at et par utesteder følte seg lurt og sendte ølet tilbake da de fant sannheten om produksjonssted. Ordningen med brygging hos andre ser jeg forøvrig ikke noe galt med, så lenge dette står på flasker og bokser. Dette er utvilsomt noe vi kommer til å se mer av og det vil sikre drift på bryggerier som det i Arendal.


Fra Sagene Bryggeris Venner.
Legg merke til designet som er til forveksling likt det en finner hos The Kernel i London. (Bilde for sammenligning finner du nederst.)

 

At Thoresen og hans kone, eller som han selv omtaler det "designeren av Sagenes Logo", i det hele tatt styrer en "venneside" for Sagene Bryggeri er en sak for seg. Ved å gjøre dette har han utgitt seg for å være noe annet enn en person med økonomske interesser i bryggeriet og så formidlet både bilder og positiv omtale av et alkoholprodukt han har økonomiske interesser i. Noe som er et klart brudd på alkoholloven. Hvor stort problem dette blir i fremtiden er en annen sak, for hele siden forsvant fra Facebook samme dag som det ble offentliggjort at Thoresen var på oppkjøpsraid. Hvem som står bak er ikke godt å si. Det kan være en administrator som har hjertet mer for bryggeriet enn Thoresens lommebok som har slettet hele sulamitten, eller det kan være kommet inn så mange klager til Facebook at de har stengt siden mens de undersøker disse.

En annen form for lånte tenner er de som ikke engang har et bryggeri, men utgir seg for å være nettopp et bryggeri. De brygger så hos andre uten at dette opplyses og ølet kjøres ut i butikk til en pris som ligger godt over det en betaler for tilsvarende produkter. Dette vil jeg komme tilbake til ved senere anledning, men for nå kan det nevnes at det eneste du kan være sikker på om du kjøper en Stolt eller Staut Vossing er at den ikke er brygget på Voss og om du kjøper et Strilabrygg har strilen emigrert før han brygget det.

I tillegg til de lånte tennene har disse aktørene en annen ting til felles. De ser ikke ut til å kjenne markedet de prøver agere i. Jeg hører om prissetting på poløl så høyt at de i ettertid har måttet gå inn og sette den kraftig ned for å ha håp om å selge noe som helst. Jeg hører om at en uken etter at en pall med deres øl er solgt til en liten butikk er på tråden og vil selge en til. Jeg ser at de bygger konstellasjoner som er totalt avhengig av enkeltpersoner og som dermed vil falle fra hverandre om disse går lei av jobbe lange dager og vente på lønnsutbetalinger og jeg ser at det trampes på både kunder og samarbeidspartnere tær, lenge før en er kommet så langt at en i det hele tatt kan tenke på samarbeid. Dett er rett og slett ikke den typen "hjelp" en vil ha om en jobber for å får ølet sitt ut i markedet. 


Eksempel på tramping. (BA.no)

 

Et tredje fellestrekk er at de møter det meste av kritikk med "dette skjønner du/dere ikke" og personangrep, i stedet for noen som helst forsøk på forklaring på hva de mener de holder på med. Noe som gjøre at jeg overhode ikke blir overrasket om det er den typen svar jeg får på det jeg har skrevet her.

Rema-gruppen har jeg ikke nevnt. Det burde rett og slett være klart at slik kjedene har fremstått når det gjelder øl skal en lete en stund for å finne mindre atraktive partnere. De har vært totalt ukritiske til hva de har tatt inn av øl. De har leveringskrav som bidrar til å forringe kvaliteten på produktene. De driver me oppbevaring som ytterligere bidrar til forringing av kvaliteten. Øl behandles som om det var frossenpizza, og en kan skifte til Grandiosa uten paprika om en er lei av den originale. De løfter ikke en finger for å skape et marked, men ønsker å støvsuge det og maksimere egen profitt når markedet er der. 

Rema har som kjent sluttet å forhandle produkter fra Hansa, inklusive Nøgne Ø og Austmann, i det meste av landet. Forhandlingene skal etter sigende har foregått omtrent på denne måten, før det ble brudd.

Vil dere selge øl gjennom oss de neste årene også?

Ja

OK, her er prisene vi betaler for produktene deres.

Nei takk.


TILLEGG


I det jeg ferdigstiller denne saken får jeg beskjed om at Rema har sagt opp avtalen med Sagene fra nyttår. Dette er altså riset bak speilet for å kjøpe aksjer til halv pris. De ser for seg en å inngå en avtale med Thoresens Norske Bryggerier i stedet. Slik det nå står vil de i så tilfelle inngå en avtale med et "bryggeri" som ikke har øl å selge. Samtidig får jeg imidlertid høre at Finansavisen siterer en leder i Rema på at de nå vil gå i tenkeboksen. 

Kan det bevises bedre at dette er aktører som ikke kjenner markedet?


 #Nettavisen #NAblogg #Ale #Lokalt #Brunblogg #Brygg #mal#humle #olportalen #utvidhorisonten 
#Sagene #Hansa #Voss #Norbrew #Austmann


Øl fra The Kernel. Bildet er fra 2012. (StoreMys Lille Ølblogg)

 

 

hits