Min private ølrevolusjon

En kveld i 2010 ruslet jeg bort til bardisken på Henrik Øl & Vinstove i Bergen og ba om en ny Guinness. I og for seg ikke noe nytt. I de dager var det Guinness det gikk i når jeg en sjelden gang var ute på byen. Av en eller annen grunn fikk jeg den kvelden et spørsmål tilbake fra Johnny bak baren. "Du ska'kje prøva noko anna i dag då?". En Porter fra Nøgne Ø ble foreslått og jeg takket ja. Det ble en åpenbaring som førte til større endringer enn jeg kunne forestille meg.

Etter at den første jubelen i ganen og undringen i hjernen hadde roet seg ble jeg sittende ved bardisken og lete frem stadig nye nyanser i aroma og smak. Den ene porteren ble etterhvert til tre og da jeg omsider ruslet hjem hadde jeg gjort to oppdagelser.
1. Øl er så mye mer enn norsk pils og irsk Guinness.
2. Smak og alkoholinnhold går gjerne hånd i hånd.
    (Guinness er på 4,2%, mens Nøgne Øs Porter er på7,0%) 

Neste gang jeg var innom på Henrik sjekket jeg selvsagt hva annet enn porter som var i kranene og ble indtrodusert til flere nye øl. Dette var lenge før de kom opp på dagens 54 øl fra fat, men utvalget var meget respektabelt etter de dagers standard. Jeg begynte også å sjekke butikkhyller og det ble tatt turer innom Vinmonopolet for å handle øl. I desember 2010 fant jeg ut at jeg måtte begynne å notere ned det jeg fant av smaker og de opplevelsene jeg hadde. Både for å bli bedre til å sette ord på lukt og smak, noe som krever trening, og for å holde styr på hva jeg hadde smakt. Etter en del søking på nettet fant jeg at det var lite informasjon relatert til øl å finne i Norge. I realiteten var det Kjempetorskens Ølblogg og et par andre nyoppstartede på norsk og Knut Alberts Beer Blog på engelsk. Kjempetorsken var en smakblogg mens Knut Albert var, og er, langt mer opptatt av å formidle opplevelser og fakta om bryggerier. Jeg lot mer inspirere av Kjempetorsken og startet StoreMys Lille Ølblogg, der jeg etter beste evne prøvde å formidle mine opplevelser av forskjellige øl.


En trivelig gjeng på besøk hos trivelige folk på Voss Bryggeri. En av mange slike stunder jeg har blitt belønnet med etter at jeg begynte å skrive om øl.

 

Etter en tid tok Kjempetorsken, alias Tom Young, kontakt med meg, Jørn Idar på Høyt Skum, Tommy på Tommys Ølblogg, Audun på Humle og Malt og Ove på 1001 øl. Han mente tiden var inne for å gjøre noe sammen. Vi opprettet dermed Norske Ølbloggere som egen side på Facebook, slik at vi hadde en felles arena til å treffe dem som var interesserte i å lese våre blogger.

Vi savnet imidlertid et nyhetsted for øl og når ingen andre tok tak i dette fant vi etter en stund ut at vi fikk ta tak i det selv. Slik oppstod Ølportalen. Vi brukte alle mer og mer tid og energi på portalen, mens våre egne blogger haltet videre og etterhvert sovnet de fleste av dem stille inn. Som en følge av dett fant vi det naturlig å åpne Facebooksiden for andre øl bloggere. Dette sikret at det fortsatt dukker opp spennende artikler om øl på denne siden. Ølportalen har hatt noen utskiftninger fra starten av. Tom, Tommy og Jørn-Idar er fulltidsansatte i ølbransjen og slikt lar seg dårlig forene med å formidle ølnyheter.

Tilbake til min mer personlige revolusjon. Det som begynte som blogging for å holde orden på smaksnotater har blitt til en bortimot altoppslukende hobby. Jeg har begynt å brygge mitt eget øl. Jeg har fått delta i spennende arrangementer, reiser og tilstelninger. Jeg har fått være med på brygging og ølfestivaler. Jeg har blitt kontaktet ene og alene for å hjelpe til med å utvide ølutvalget på Festidalen i min hjembygd. Jeg har fått smake en masse godt øl. Jeg har fått delta i ølmiddager som ettertrykkelig har bevist at øl og mat hører sammen og at i den sammenheng kan 2+2 gjerne bli både 5 og 6.  Og ikke minst jeg har møtt en mengde kunnskapsrike, trivelige og fasinerende mennesker og er stolt av å kunne kalle noen av dem mine venner. 

Nå fortsetter jeg min reise her på #NAbloggerne og her vil jeg prøve å spre det glade budskap om godt øl til enda flere, men kommer nok også til å ta meg tid til å påpeke en og annen kortrovers i bransjen eller fra lovgivere og håndhevere.

#Nettavisen #øl #ølrevolusjon #ale #drikke #ølblogg #brunblogg  

hits